Jdi na obsah Jdi na menu

Výchovný poradce

30. 12. 2022

SMĚRNICE ŘEDITELE Č. 19

 

O zřízení školního poradenského pracoviště, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (inkluzivní vzdělávání) a o práci školního asistenta


 

Základní škola, Náchod, Drtinovo náměstí 121, příspěvková organizace

Drtinovo náměstí 121, 547 01 Náchod
 

 

Právní rámec - novela školského zákona č. 82/2015 Sb. a Vyhl. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (inkluzivní vzdělávání)

 


 

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Činnost ŠPP zajišťuje ředitel školy, který je koordinátorem ŠPP, výchovný poradce a školní metodik prevence. Dále se na poradenských službách školy významně podílí třídní učitelé.

Personální obsazení školního poradenského pracoviště na daný školní rok je vymezeno v příloze č. 1 této směrnice.

 

Postup při stanovování podpůrných opatření

Od 1. 9. 2016 se zavádí nové vymezení pojmu „žák se speciálními vzdělávacími potřebami.“ Dříve školský zákon vymezoval výčet druhů handicapů žáků (tělesně, zrakově, sluchově postižení, autisté, žáci s vývojovými poruchami učení a chování).

Od 1. 9. 2016 jsou to žáci, kteří k naplnění vzdělávacích potřeb na rovnoprávném základě potřebují poskytnutí podpůrných opatření.

Podpůrná opatření (dále jen PO) jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka. Jsou to opatření organizační, metodická, odborné intervence (asistent, tlumočník, přepisovatel apod.) nebo kompenzační pomůcky.

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

Podpůrná opatření se dělí do 5 stupňů:

PO 1. stupně – poskytuje se po domluvě s vyučujícím a na základě žádosti zákonného zástupce žáka bez doporučení školského poradenského zařízení (dále jen ŠPZ).

Jedná se o minimální úpravu metod, organizace a hodnocení. Třídní učitel za spolupráce vyučujících vybraných předmětů zpracovává plán pedagogické podpory (dále jen PLPP).  Je vyhodnocován nejpozději po 3 měsících.

Nepostačují-li opatření prvního stupně, škola doporučí poradenskou pomoc ŠPZ. Do ŠPZ patří pedagogicko-psychologické poradny (dále jen PPP) nebo speciálních pedagogická centra (dále jen SPC).

Komunikaci se ŠPZ bude na naší škole zajišťovat výchovný poradce  a ředitel školy

PO 2. – 5. stupně – poskytuje se pouze s doporučením ŠPZ.

Třídní učitel a zákonný zástupce zpracovávají podklady pro vyšetření ŠPZ. Podklady předává zákonný zástupce třídnímu učiteli. Školskému poradenskému zařízení předá podklady od rodiče a třídního učitele ředitel školy.

Škola po obdržení „Doporučení“ (od ŠPZ) a obdržení žádosti (od zák. zástupce) začne  v případě návrhu ŠPZ na jeho realizaci zpracovávat individuální vzdělávací plán (dále jen IVP). Za vytvoření IVP zodpovídá třídní učitel za spolupráce s výchovným poradcem.

Na každý školní rok se změnou IVP musí rodiče odevzdat novou žádost o IVP. Zákonný zástupce zároveň s podpisem IVP (nebo PLPP) podepisuje tzv. informovaný souhlas, který je součástí IVP/PLPP. IVP se vyhodnocuje max. za 1 rok.

U žáků s lehkým mentálním postižením se od 3. stupně podpůrných opatření upravují minimální výstupy učiva. Jsou doporučené v RVP ZV a platné od 1. 9. 2016.

Mimořádně nadaní žáci se mohou také vzdělávat podle IVP/PLPP – dle vyhl. 27/2016 Sb. Mimořádně nadaného žáka určuje ŠPZ. IVP/PLPP zpracovává třídní učitel za spolupráce ostatních vyučujících.

Hodnocení žáků probíhá dle platné legislativy a klasifikačního řádu, který je součástí školního řádu ZŠ, Náchod, Drtinovo náměstí 121



 

Vymezení působení školního asistenta na škole

Školním asistentem je nepedagogický pracovník, který vykonává

následující činnosti:

  • poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající např. v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi nebo studentovi, podporu při přípravě na školní práci. Tyto činnosti provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte, žáka nebo studenta

  • zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte, žáka nebo studenta

  • Pomáhá při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit. Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci, podporuje rozvoj nadání dítěte, žáka a studenta v aktivitách nad rámec školní výuky. Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (školy v přírodě apod.), a s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 

  • pod dohledem pedagoga poskytuje přímou podporu žáka ve vyučovací hodině

  • personální obsazení je stanoveno na školní rok v příloze č. 2 této směrnice

 

Vymezení působení asistenta učitele na škole

 

  • Náplní práce asistenta pedagoga je zejména: spolupráce s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, individuální i skupinová podpora žáků při přípravě na výuku, u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze.

  • Ředitel školy, rozhoduje, zda bude mít asistent v pracovní náplni pouze přímou pedagogickou činnost (bezprostřední práce s žáky, eventuálně s jejich zákonnými zástupci) nebo zda bude přímou pedagogickou činnost kombinovat s činností nepřímou (konzultace s učiteli, příprava na výuku apod.). Nepřímá pedagogická činnost může tvořit maximálně polovinu z celkového úvazku asistenta.




 

V Náchodě 1. 9. 2022                     Mgr. J. Hejk, ředitel školy





 

Příloha č. 1

 

Personální obsazení školního poradenského pracoviště na školní rok 2024/2025


 

Ředitel školy: Mgr. J. Hejk

  • koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).

  • koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními

  • konzultační hodiny:

    • pondělí 13:00 - 13:30

    • hejk(zavináč)zs-nachod.cz

    • 777217949

 

Výchovný poradce, speciální pedagog: Mgr. J. Horká

  • koordinuje práci s žáky se specifickými poruchami učení a chování

  • ve spolupráci s pedagogicko – psychologickou poradnou zajišťuje reedukaci integrovaných žáků

  • podává žákům a jejich rodičům informace oblasti z volby povolání

  • zpracovává přihlášky ke studiu na SŠ

  • provádí samostatnou poradenskou, diagnostickou a terapeutickou činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy

  • koordinuje práci s žáky se specifickými poruchami učení a chování
    služeb speciálního pedagoga mohou využít děti, jejich zákonní zástupci i učitelé

  • diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků

  • poradenská pomoc pedagogům při řešení problémů žáků

  • systematická péče pro děti s neprospěchem, prevence školní neúspěšnosti
    věnovat pozornost řešení sociálních konfliktů

  • krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce

  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele

  • konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí

  • konzultační hodiny:

    • pondělí 13:30 - 14:00

    • horka(zavináč)zs-nachod.cz

    • 491426581

 

Školní metodik prevence: Mgr. G. Melicharová

  • poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům a učitelům informace z oblasti prevence sociálně-patologických jevů

  • nabízí zájemcům odborné a metodické materiály

  • navrhuje opatření k odhalování rizik spojených s výskytem záměrného ubližování, agresivity a závislostí

  • mapuje projevy sociálně-patologického chování mezi žáky a navrhuje jejich řešení

  • vytváří a ročně aktualizuje tyto dokumenty:

    • Minimální preventivní program

    • Program proti šikanování

    • Postup při výskytu rizikového chování na naší škole

    • Školní preventivní strategie 

  • konzultační hodiny:

    • středa 13:00 - 14:00

    • melicharova(zavináč)zs-nachod.cz

    • 491426581

 

Asistenti pedagoga:

  • 2. B - Helena Čepelková

  • 3. A - Jana Hovancová

  • 4. A - Mgr. Taťjana Maščuchová

 

Školní asistent (fondy EU):

  • Michal Šedivý